А
  • Абсорбція
    Абсорбція
    — розчинення газів в рідинах. Іноді відноситься також до абсорбції газів рідинами.
  • Алкілат (алкілбензин)
    Алкілат (алкілбензин)
    — широка бензинова фракція, що складається практично повністю з ізопарафінових вуглеводнів; має октанове число 90-95 за моторним методом; застосовую в якості високооктанового компонента бензинів.
  • Антистатична присадка
    Антистатична присадка
    — присадка, яка підвищує електричну провідність вуглеводневого палива і прискорює поширення електростатичного заряду під час швидкого переміщення палива, знижуючи пожежовибухонебезпечність.
  • Антифризи
    Антифризи
    — охолоджуючі низкозамерзаючі рідини, що застосовуються в системах охолодження двигунів машин з водяним охолодженням; використовують водні розчини етиленгліколю з додаванням присадок; залежно від вмісту етиленгліколю отримують рідини з різною температурою замерзання; випускається а. марки «Тосол» (ТУ 88 України 264-08-93), цифра після назви вказує на вміст етиленгліколю у воді (% обсяг).
  • Ароматичні вуглеводні
    Ароматичні вуглеводні
    — клас вуглеводнів, що містять бензольні ядра; а.в. володіють високими антидетонаційними властивостями, термічною і хімічною стабільністю; застосовують як компоненти при виготовленні моторних палив.
Б
  • Базова олива (BASE STOCK)
    Базова олива (BASE STOCK)
    — основа товарних мастильних олив, виготовлених окремим виробником.
  • Базова олива основа (BASE OIL)
    Базова олива основа (BASE OIL)
    — основа товарних мастильних олив, виготовлених окремим виробником.
  • Барель
    Барель
    — одиниця виміру обсягу нафти і нафтопродуктів: 1 барель = 42 американських галона (прибл.), або 159 літрів (прибл.); 7.3 бареля = 1 тонна (прибл.); 6.29 барелей = 1 куб.м.
  • Бензини
    Бензини
    рідкі нафтові палива, що википають в інтервалі температур 28 - 215 ° С і призначені для застосування в двигунах внутрішнього згоряння з примусовим займанням;
  • Бензол
    Бензол
    — найпростіше з'єднання класу ароматичних вуглеводнів; кращий розчинник всіх сполук, що містяться в нафті та її фракціях; змішується в будь-яких співвідношеннях з бензином, гасом, мінеральними оливами, скипидаром тощо; слабо розчинний у воді і не розчиняється в гліцерині; отруйний.
  • Бітуми нафтові
    Бітуми нафтові
    — суміш високомолекулярних вуглеводнів і асфальто-смолистих речовин, що містять сполуки сірки, кисню та азоту; б.н. виробляють із залишків перегонки нафт, крекінгу і очищення масла (див. додаток 1,2); залежно області застосування б.н. поділяються на: • дорожні - для будівництва та ремонту дорожніх покриттів, поділяються на в'язкі (марки серії БНД і БН, ГОСТ 22245) і рідкі (марки серії СГ і МГ, ГОСТ 11955); • будівельні - для різних об'єктів будівництва, поділяються на будівельні (марки серії БН, ГОСТ 6617), покрівельні (марки серії БНК, ГОСТ 9548) і ізоляційні (марки серії БНИ, ГОСТ 9812); • спеціальні - різного призначення, поділяються на б. н. для лакофарбових покриттів (марки Б, В, Г) і б. н. для заливальних акумуляторних мастик; • високоплавкі мягчителі - для застосування в гумотехнічної, шинної та ін. Галузях промисловості (марки серії А).
В
  • В'язкість нафтопродуктів
    В'язкість нафтопродуктів
    — властивість рідини чинити опір переміщенню, обумовлене внутрішніми молекулярними взаємодіями в рухомому середовищі. Динамічна в. - фізична константа; визначається в капілярних або ротаційних віскозиметрах (ГОСТ 1929) і вимірюється в паскаль-секундах (Па. · с) або в пуазах (П). 1П = 0,1Па. · С. Кінематична в. - є відношенням динамічної в'язкості до щільності рідини при тій же температурі (ГОСТ 33) і має розмірність м2/с, мм2/с або 1мм2/с = 10-6м2/с = 1сСт (сантистокс); в зарубіжній практиці кінематична в'язкість виражається також в універсальних секундах Сейболта (SUS), секундах Рейдвуда (R) і ін. Умовна в'язкість. - Відношення часу витікання певної кількості випробуваного нафтопродукту при заданій температурі з віскозиметра Енглера до часу закінчення дистильованої води в тих же умовах і виражається в умовних одиницях (ВУ) або градусах Енглер (ОО) (ГОСТ 6258) .Переклад в'язкості, вираженою в різних одиницях, проводиться за спеціальними таблицями.
  • Випаровуваність
    Випаровуваність
    — здатність нафтопродуктів переходити з рідкого стану в газоподібний, оцінюється по тиску насичених парів та фракційним складом. Випаровуваність олив і мастил при даній температурі визначають по втраті маси зразка протягом 1 години, і виражають у % масових від взятої наважки.
  • Відкладення у двигуні
    Відкладення у двигуні
    — накопичення шламу, лакових відкладень і вуглецевих залишків через прорив у картер незгорілого або частково згорілого палива або через часткове розкладання картерного масла. В утворенні цих відкладень бере участь також вода, що конденсується з продуктів згоряння, частинки вуглецю, продукти розкладання палива або присадок мастильної оливи, пил і металеві частинки.
  • Вміст води
    Вміст води
    — визначається шляхом нагрівання проби нафтопродукту з зневоднених бензином в дистиляційному апараті Діна-Старка, забезпеченому холодильником і градуйованим приймачем. Конденсовані розчинник і вода безперервно розділяються в приймальнику. Вода залишається у градуйованій частині пастки, а бензин повертається в дистиляційний посуд. Норма вмісту води - "сліди" означає не більше 0,03% води за масою.
  • Вміст механічних домішок
    Вміст механічних домішок
    — визначають шляхом фільтрування 100 г нафтопродукту, розведеного в бензині, через висушений та зважений паперовий фільтр. Осад на фільтрі промивають бензином або спіртотолуольною сумішшю. Потім фільтр знову висушують та зважують.
  • Втрата в'язкості
    Втрата в'язкості
    — різниця між в'язкістю свіжої оливи та тієї ж оливи після її роботи у двигуні або спеціального випробування на деструкцію полімеру.
Г
  • Гас
    Гас
    — дистилят середньої легкості, що отримується в результаті переробки нафти, проміжний між газойлем і газоподібними паливами; використовується для освітлення та обігріву, а також для виробництва палива для реактивних і турбореактивних літакових двигунів.
  • Гідрокрекінг
    Гідрокрекінг
    — процес переробки нафти та її продуктів, що поєднує деструкцію і гідрування сировини; г. проводиться при т-рах 350-450°С, тиску 30-140 атм. в присутності каталізаторів (платини, молібдену, нікелю, вольфраму); залежно від умов процесу і типу сировини можна одержувати: з бензину - зріджений газ; з гасових фракцій, вакуумних дистилятів і залишкових компонентів нафти - бензини, реактивні і дизельні палива; з Гача і парафіну - високоіндексні оливи і т.д .; г. застосовують у виробництві бензинів, реактивних і дизельних палив, при цьому вихід світлих нафтопродуктів зростає до 70% від нафти, а вміст в них сірки і неграничних вуглеводнів знижується до мінімуму.
  • Горючість нафтопродуктів
    Горючість нафтопродуктів
    — по ГОСТ 12.1.044-89 нафту і нафтопродукти відносяться до групи горючих речовин і залежно від т-ри спалаху поділяються на легкозаймисті рідини (ЛЗР) - з т-рою спалаху 61 ° С і нижче і на горючі рідини (ГР); ЛЗР з т-рою спалаху 28 ° С і нижче вважаються особливо небезпечними. При розробці нафтопродуктів визначаються також інші показники пожежовибухонебезпеки (т-ра самозаймання, область займання, т-рние межі запалення, вибухонебезпечна концентрація парів в суміші з повітрям, гранично допустима концентрація парів у повітрі та ін.)
  • Гудрон
    Гудрон
    — чорна смолиста маса різної консистенції, що залишається після відгону від нафти легких і більшої частини масляних фракцій; вихід г. з різних нафт становить 15-30%; г. є сировиною для виробництва бітумів.
  • Густина
    Густина
    — це маса нафтопродукту в одиниці об'єму. Вона визначається за допомогою ареометрів, піктометрів і вагів.
Д
  • Деемульгатор
    Деемульгатор
    — речовини, застосовувані для руйнування нафтових і оливних емульсій.
  • Депресор температури застигання
    Депресор температури застигання
    — присадка, що використовується для пониження температури застигання або поліпшення низькотемпературної плинності нафтопродуктів.
  • Детергент
    Детергент
    — Речовина (металоорганічні сполуки натрію, феноляти, фосфати і сульфати кальцію і магнію), що додається до палива або оливу, для підтримки чистоти деталей двигуна.
  • Детонація
    Детонація
    — режим роботи двигуна, при якому процес згоряння палива носить вибуховий характер і супроводжується металевим стуком, підвищенням температури головок циліндра і падінням потужності; сильна д. може привести до виходу двигуна з ладу.
  • Дизельні палива
    Дизельні палива
    — палива для двигунів із запалюванням паливно-повітряної суміші від стиснення; д.п. отримують змішанням прямогонних і гідроочищених фракцій, можуть містити присадки (депресорні, миючі, що підвищують цетанове число, антидимні та ін.); д.п. підрозділяються на д.п. для швидкохідних дизелів і газотурбінних двигунів наземної і суднової техніки і моторні палива для середньооборотних і низькооборотних дизелів.
Е
  • Емульгатор
    Емульгатор
    — присадка, що сприяє утворенню стабільної суміші або емульсії оливи та води.
З
  • Задир
    Задир
    — катастрофічне зношування, що спостерігається в двигунах через місцеве зварювання і руйнування місць зварювання. Його можна запобігти використанням протизносних, протизадирних присадок і модифікаторів тертя.
  • Змащування
    Змащування
    — управління тертям та зносом шляхом введення плівки, що знижує тертя рухомих поверхонь, між якими вона перебуває. Плівка може являти собою рідину, тверду або пластичну речовину.
  • Зола
    Зола
    — металомістячі відкладення, які утворюються в камері згоряння і на деталях двигуна в процесі роботи при високій температурі.
І
  • Імітатор холодного пуску (CCS)
    Імітатор холодного пуску (CCS)
    — віскозіметр з середньою величиною швидкості зсуву, який дозволяє передбачити, чи розвине холодний двигун пускові оберти при використанні даної оливи.
  • Інгібітор
    Інгібітор
    — присадка, яка покращує характеристики нафтопродукту, пригнічуючи небажані хімічні реакції, наприклад інгібітор окислення, інгібітор іржавіння і т.д.
  • Інгібітор корозії і іржавіння
    Інгібітор корозії і іржавіння
    — присадка (дітіофосфати цинку, феноляти металів, сульфонати лужних металів, жирні кислоти і аміни), що запобігає корозію і іржавіння металевих деталей, які знаходяться у контакту з мастильним матеріалом.
  • Індекс в'язкості
    Індекс в'язкості
    — емпіричне число, яке вказує на ступінь зміни в'язкості оливи при зміні температури. Масла з високим індексом в'язкості проявляють меншу залежність в'язкості від температури, ніж оливи з низьким індексом в'язкості. Для підвищення індексу в'язкості проводять глибоке гідроочищення базових олив або використовують в'язкісні присадки (оливорозчинні полімери) або синтетичні (полімерні) оливи.
  • Індекс стабільності проти деструкції
    Індекс стабільності проти деструкції
    — міра впливу загущуючої присадки на втрату кінематичної в'язкості оливи при її роботі в двигуні або при випробуванні в спеціальних умовах.
К
  • Кавітація
    Кавітація
    — утворення простору у поточній рідини у результаті розміщення нерухомого предмета на її шляху, або у нерухомій рідини у результаті руху у ній предмета, наприклад, за лопатями мішалки або у насосі при неправильній заливці.
  • Каталітичний нейтралізатор
    Каталітичний нейтралізатор
    — частина автомобільної системи пониження токсичності відпрацьованих газів. Окисні нейтралізатори видаляють з відпрацьованих газів вуглеводні і окис вуглецю (СО). Понижуючі нейтралізатори впливають на вміст у газах оксидів азоту (NOx). В обох нейтралізаторах використовуються каталізатори, що містять благородні метали (платину, паладій або родій), які можуть піддаватися дії свинцю із з'єднань палива або оливи.
  • Кислотне число
    Кислотне число
    — число, що відповідає кількості КОН, необхідного для нейтралізації всіх типів кислот у нафтовому продукті.
  • Кисневовмісне паливо
    Кисневовмісне паливо
    — паливо для двигунів внутрішнього згоряння, яке містить у молекулі кисень, тобто спирти, прості і складні ефіри. Термін також відноситься до сумішей бензину з кисневмісними продуктами, тобто до газоходу, який містить 10% за об'ємом безводного етанолу у неетильованому бензині. Кисневовмісні продукти - кисневовмісні беззольні органічні сполуки, такі як спирти і ефіри, які можуть використовуватися як паливо або, як замінники палива.
  • Кільця
    Кільця
    — кільцевої металевий елемент, який встановлюється у канавку поршня і забезпечує ущільнення газів у процесі згорання. Служить також для розподілу оливи по циліндру.
  • Кінематична в'язкість
    Кінематична в'язкість
    — показує залежність між динамічною в'язкістю і щільністю рідини. Це - основний показник мастильних олив. Її визначають у капілярних віскозиметрах шляхом вимірювання часу протікання відомого обсягу рідини через невелике калібрований отвір при заданій температурі. Кінематичну в'язкість позначають у мм2/сек або сантистоксах (сСт).
  • Коксовий залишок
    Коксовий залишок
    — коксоподібна речовина, яка залишається після витримки оливи при високій температурі у контрольованих умовах.
  • Колоїдна стабільність
    Колоїдна стабільність
    — здатність мастила не виділяти оливу зі свого складу.
  • Консерваційне мастило
    Консерваційне мастило
    — з'єднання для покриття металевих поверхонь плівкою, яка захищає від іржавіння. Зазвичай використовується для оберігання обладнання при його зберіганні.
  • Корозійна активність
    Корозійна активність
    — нафтопродукту оцінюється по корозії на поверхні металевого зразка після випробувань у цьому нафтопродукті. Корозія мідних зразків оцінюється зміною кольору, чавунних і сталевих зразків - кількістю вогнищ корозії (плям, крапок і потьмяніння), а свинцевих зразків - втратою їх ваги.
  • Корозія на мідній пластинці
    Корозія на мідній пластинці
    — якісна оцінка схильності нафтопродукту викликати корозію чистої міді.
  • Крекінг
    Крекінг
    — процес, при якому молекули вуглеводню з важкою молекулярною вагою розпадаються на легші.
Л
  • Лужне число
    Лужне число
    — кількість кислоти (перхлорной або соляної), необхідне для нейтралізації всіх компонентів основності оливи, виражене в еквівалентах КОН.
М
  • Мастильні властивості (трибологічні характеристики)
    Мастильні властивості (трибологічні характеристики)
    — показують можливість олив покращувати працездатність поверхонь що труться шляхом максимального зменшення зносу та тертя. Вони оцінюються показником зносу, антифрикційними та протизадирними властивостями. Для лабораторної оцінки протизносних і антифрикційних властивостей найбільш широко застосовують чотирьохкулькову машину тертя ЧКМ та вібротрібометр "Optimol SRV" зі зворотньо-поступальним рухом пари тертя "шар-площина". Мастильні властивості олив дозволяють судити про їхню здатність запобігати будь-якому виду видалення матеріалу з контактуючих поверхонь (нормальне зношування, схоплювання, задир, викрошування та ін.).
  • Модифікатор в'язкості
    Модифікатор в'язкості
    — присадка до мастил, зазвичай представляє собою високомолекулярний полімер (полімери та сополімери олефінів, метакрилатів, дієнів або алкілованих стиролів), який знижує тенденцію до зміни в'язкості оливи із зміною температури.
Н
  • Нафта
    Нафта
    — суміш рідких вуглеводнів різної молекулярної ваги.
  • Нафтенова базова олива
    Нафтенова базова олива
    — тип вуглеводневої рідини, виробленої з нафтеновой нафти, що містить високий відсоток циклічних метиленових вуглеводнів.
  • Нафтопереробка
    Нафтопереробка
    — серія процесів, призначених для перетворення сирої нафти та її фракцій у цільові нафтопродукти, що включає термічний крекінг, каталітичний крекінг, полімеризацію, алкілування, реформінг, гідрокрекінг, гидроформінг, гидрогенізацію, гідрообробки, гідрофайнінг, екстракцію розчинниками, депарафінізацію, знеоливлення, кислотну обробку, фільтрацію з вибілювальної землею і деасфальтизації.
  • Нафтохімічний продукт
    Нафтохімічний продукт
    — проміжний хімічний продукт, що отримується з нафти, рідких вуглеводнів або природного газу.
  • Нерозчинні забруднення
    Нерозчинні забруднення
    — забруднення, що накопичуються у оливах, які працювали, через попадання пилу, бруду, частинок зносу та/або продуктів окиснення. Часто визначаються як нерозчинні у пентані або бензолі, що відображає характер цих нерозчинних продуктів.
О
  • Окислення
    Окислення
    — має місце, коли кисень впливає на нафтопродукти. Процес прискорюється нагріванням, світлом, металевими каталізаторами і присутністю води, кислот або твердих забруднень і веде до підвищення в'язкості і утворенню відкладень.
  • Октанове число
    Октанове число
    — умовний показник, що характеризує стійкість бензинів до детонації і чисельно відповідний детонаційної стійкості модельної суміші ізооктану і н-гептану.Вимірюється шляхом випробування у стандартному одноциліндровому двигуні зі змінним ступенем стиснення, шляхом порівняння з первинним еталонним паливом. В м'яких умовах визначається октанове число за дослідним методом, а у жорстких умовах октанове число за моторним методом.
  • Основи
    Основи
    — сполуки, які взаємодіють з кислотами з утворенням солей і води. Луги являють собою водо-розчинні основи, використовувані при очищенні нафтопродуктів для видалення кислих домішок. Оливорозчинні основи додають у присадки до мастил для нейтралізації кислот, що утворюються при згорянні палива або окисленні оливи.
П
  • Пенетрація
    Пенетрація
    — Глибина занурення в перемішану в спеціальній мішалці мастило конуса стандартних розмірів і маси протягом 5 с при визначенній температурі (стандартні умови 25°С). Виражається в десятих частках міліметра. Показник консистенції (густоти) мастил.
  • Передчасне займання
    Передчасне займання
    — займання паливоповітряної суміші у бензиновому двигуні до виникнення іскри на свічці. Часто викликається утворились з палива або оливи відкладеннями у камері згоряння, знижує потужність і може привести до аварії двигуна.
  • Піноутворюваність оливи
    Піноутворюваність оливи
    — властивість оливи утворювати піну під дією обертових деталей механізмів; обумовлена наявністю в оливі поверхнево-активних речовин; п.о. погіршує змащувальні властивості оливи і їх стабільність, знижує надійність роботи механізмів, підвищує корозійну активність оливи; визначається по ГОСТ 21058; для зниження п.о. додають антипінні присадки.
  • Полірування циліндра
    Полірування циліндра
    — надмірне згладжування слідів поверхневої обробки циліндра або гільзи циліндра у двигунах до дзеркального блиску, провідне до погіршення ущільнюючої здатності кілець і підвищення витрати оливи.
  • Пригорання кільця
    Пригорання кільця
    — прихоплювання поршневого кільця у його канавці у поршневому двигуні або поршневому компресорі через великі відкладень у зоні поршневих кілець.
  • Примусова вентиляція картера (PCV)
    Примусова вентиляція картера (PCV)
    — система видалення газів що прорвалися з картери та повернення їх через карбюратор і всмоктуючий колектор у камеру згоряння, де реціркулюючі вуглеводні згоряють. Спеціальний клапан керує потоком газів з картера, щоб знизити викид вуглеводнів.
  • Присадки
    Присадки
    — речовини, що додаються у базовий продукт для зміни його властивостей, характеристик або показників якості.
  • Прокачуваність
    Прокачуваність
    — в'язкісна характеристика оливи при низькій температурі та низькій швидкості та напрузі зсуву, що характеризує здатність оливи надходити у насос та подаватися насосом для змащування рухомих деталей.
  • Протизносні агенти
    Протизносні агенти
    — присадки або продукти їх реакцій, які утворюють тонку, міцну плівку на високонавантажених деталях, що запобігає безпосередньому контакту металевих поверхонь.
  • Протипінний агент
    Протипінний агент
    — присадка, що використовується для зменшення піноутворення у нафтопродуктах в умовах їх застосування. Вона може являти собою силіконову рідину, що руйнує бульбашки на поверхні, або полімер, який зменшує число дрібних бульбашок у самому нафтопродукті.
Р
  • Регенерація
    Регенерація
    — процес переробки відпрацьованого мастила й відновлення його до стану, близького до свіжого, шляхом фільтрації, адсорбції відбілюючою землею або складнішими методами.
  • Рідинне тертя
    Рідинне тертя
    — має місце між молекулами газу або рідини, що знаходиться в русі, і виражається як напруга зсуву.
  • Розрідження моторної оливи
    Розрідження моторної оливи
    — забруднення картерної оливи незгорілим паливом, що призводить до пониження в'язкості та температури спалаху. Може вказувати на зношування або порушення регулювання пристроїв паливної системи.
С
  • Синтетичні оливи
    Синтетичні оливи
    — мастильні рідини, найчастіше ефіри або поліальфаолефіни, отримані синтезом з хімічних реагентів, а не очищенням нафти. Синтез з використанням певних хімічних сполук дозволяє отримувати продукти з заданими властивостями.
  • Ступінь стиснення
    Ступінь стиснення
    — в двигунах внутрішнього згоряння відношення об'ємів над поршнем при його положенні в нижній і у верхній мертвих точках.
Т
  • Температура застигання
    Температура застигання
    — показник здатності оливи або дистиллятного палива залишатися текучим при низьких температурах. Це найменша температура, при якій рідина залишається текучої після охолодження в певних умовах.
  • Температура краплепадіння
    Температура краплепадіння
    — температура падіння першої краплі мастила, що нагрівається в стандартній чашці невеликого обсягу. По температурі каплепадения орієнтовно визначають верхню температурну межу працездатності мастила. Застосовувати мастило рекомендується до температур, які на 20-50°С нижче температури краплепадіння.
  • Температура помутніння
    Температура помутніння
    — температура, при якій в охолоджуваній в стандартних умовах оливі або дистилятному паливі з'являється хмара кристалів парафіну. Характеризує тенденцію речовини забивати фільтри або невеликі отвори в холодну погоду.
  • Температура спалаху
    Температура спалаху
    — мінімальна температура, при якій рідина підтримує миттєве згоряння (спалах), але менша тієї, при якій спостерігається тривале горіння (температура займання). Температура спалаху є важливим показником пожежо- та вибухонебезпечності, пов'язаної з нафтопродуктами.
  • Тертя
    Тертя
    — опір переміщенню одного предмета по іншому. Тертя залежить від гладкості контактуючих поверхонь, а також від сили, з якою вони притискаються одна до одної.
  • Трибологія
    Трибологія
    — наука про взаємодію рухомих поверхонь однієї відносно іншої, що включає вивчення мастила, тертя і зносу.
Ф
  • Фракційний склад
    Фракційний склад
    — кількісний вміст фракції, що википають у певних температурних межах, залишок і втрати при перегонці в заданих умовах.
Ш
  • Шлам
    Шлам
    — товстий, темний осад, за консистенцією подібний майонезу, який накопичується на нерухомих внутрішніх поверхнях двигуна. Зазвичай легко видаляється, якщо не перетворився під дією нагрівання в вуглецеві відкладення. Його утворення пов'язують з перевантаженням оливи нерозчинними забрудненнями.